Kuglóf - a titkos összetevő

2008.11.17. 07:35 | Horváth Oszkár | 15 hozzászólás »

80-as évek vége, Balatonalmádi. Néha télen, még inkább nyáron az unokatesóméknál lógtam - lógattak - sokat a Pinkóczi-dombon. Ha az egész család ott volt, akkor mire én magamhoz tértem, a felmenőim már megjárták a Szabó pék műhelyét, ahonnan mentettek egy kuglófot, egy kalácsot, és felvásárolták a maradék túrós táskát.

A kuglóf számomra nem a megfelelő formáról ismerszik meg, hanem az ízről. Szabó pék, - akit sose láttam életemben, csak elképzeltem, pedig még a sütödébe is bejutottam egyszer valamilyen alkalomból - tudta, mi a tökéletes. A dió pont annyira merült el a tetejében, amennyire kellett. A piskóta soha nem volt száraz, szinte mintha tejet ittam volna. A csokis és a sima piskóta aránya mindig pont jó. A porcukros részeket és a nem porcukros részeket a kuglófot megfelelően forgatva ha felváltva etted, pont úgy egyenlítette ki az élvezeteket, mint ahogy a krumplipürét méred a húshoz. Egy-egy szelet kuglóf meghódítása felért egy megfelelően szervírozott főétellel való küzdelem boldogságával.

Lehetett benne egy titkos összetevő, amitől olyan volt, amilyen évtizedekig más kuglóf nem tudott lenni.

Néhány napja apám névnapjára akartam pár sütit markolni, és bár mély részünkről a Daubner hívőség, a közelben pedig bő 20 éve a Nándori a hűséges ellátónk, mivel a Fény utca közelében jártam, bementem az August cukrászdába. Ők is olyan fix és híres pontja már Budapestnek, mint a Deák tér.

Még a régi rendszer: rendelsz, aztán cetlivel a pénztárhoz járulsz, és onnan vissza a pulthoz, ahol megkapod. Számomra ez a Jégbüféből klasszikus, de a Daubnerben a fagyi a mai napig így megy, és szerintem a Gerbaud szintén, vagy tán az összes szép múltú és remélhetőleg ugyanilyen szép jövőjű cukrászda élt vele. A 15 éve bezárt, körút és Üllői sarkán lévő önkiszolgáló étterem (jelenleg bankfiók) szintén - számukra ez mégsem akkora védjegy.

Nos állok az Augustnál és mustrálom a kiállított alkotásokat, közben a szüleim ízlésére gondolok, és próbálom egymásra illeszteni a kettőt, hogy megkomponáljam a rendelésemet. És akkor a szomszéd pultból egy árválkodó egy szem kuglóf sziszegett rám. Kettőt léptem, hogy ő is lásson engem. Könnybe lábadt a szemem. Ugyanaz a forma, mint annak idején, és Szabó pék keze munkájának szinte az ízét is éreztem, ahogy láttam lelki szemeim előtt darabokra omlani az üveg mögötti új barátomat. Abból, ahol voltam, és ahogy a szemem is olykor ízlelni képes, tudtam, hogy EZ a kuglóf AZ a kuglóf.

Nem vettem meg. Kicsit bánom, kicsit nem. Talán később aznap valaki befogadta, és másnap reggel olyan örömet szerzett, amely meghatározott egy napot, helyre tett egy életet, hozott egy meghatározó döntést az illető számára. Balatonalmádiban, a meredek utcával szemben lévő ház aljában már nincs meg a pékség, de minden évben, amikor először megyek köszönni a Balatonnak, arra kanyarodok, és odaképzelem a bejáratot. Rájöttem, mi volt a titkos összetevő akkor: a jelenem. Ahhoz, hogy ugyanazt a süteményt elkészítsék, már a múltamat kell belesütni.

Címkék: emlék gasztro lélek

2008.11.17. 07:35 15 hozzászólás

A bejegyzés trackback címe:

https://oszkarsag.blog.hu/api/trackback/id/tr54772821

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

white_widow 2008.11.17. 10:42:04

A kuglóf és én nem vagyunk jóban.
Állásaink az utolsó 30 évben teljesen megmerevedtek.
Ettől függetlenül a final_v2 mondatot köszönöm, mert gondolom, ennek alanya tetszőleges termékkel helyettesíthető...

amitlatok (törölt) · http://amitlatok.blog.hu/ 2008.11.17. 17:55:52

Jáj, de éhes lettem!
Nekem is a nagyi kuglófja ízlik a legjobban. Sosem fogom megtudni a titkos receptet :)

Oszkárság · http://oszkarsag.blog.hu 2008.11.17. 18:32:32

A te nagymamád is a Szabó pék? :)

Bogi24 · http://fridabogi.blog.hu/ 2008.11.17. 20:31:13

Jaj Oszi, úgy tudod leírni ,hogy érzem a számban a kuglóf ízét!
Miért nem vetted meg? én megvettem volna.....

camparisoda 2008.11.17. 21:36:31

Kis Hattyú. Így hívták a reggeliző és uzsonnázó helyet. A családi vállalkozás mintapéldája volt. Az "A kuglóf", maga a tökély. De a kis kerthelyiség és a pöttyös bögrék látványa, az igazi holland kakaó íze, és a barátságos hangulat, bevésődtek. Nagyon. :)

(Köszönöm családomnak...)

Fricsek · http://fridabogi.blog.hu 2008.11.18. 16:15:23

Ez egy nagyon aranyos történet volt:) Megnéztem volna az arckifejezésedet amikor megláttad a kuglófot.

katácska! · https://www.facebook.com/kata365 2008.11.19. 21:28:47

Hiba bizony, de én nyitott vagyok rá, pl. egész klassz kuglóf-formám van és a sütőmet is tudom használni. :-) Kipróbált-bevált recept? Valaki? Akárki? Bárki?

Oszkárság · http://oszkarsag.blog.hu 2008.11.20. 23:27:45

Tényleg kuglóf formájú vagy, Kata?

katatones · http://katatones.blog.hu 2008.11.21. 07:31:28

Oszi :DD
Egggen, de mint mondtam, "elég klassz". Láttál már ilyet?! :-)))

milena 2008.11.30. 18:13:38

Ó, pedig örültem, hogy legközelebb Almádiban járván vehetek ilyen kuglófot én is... Biztos, hogy bezárt? Szeptemberben jűrtam arra utoljűra, és akkor még ki volt írva.

Én dálutáni-éjszakai életmódom okán mindig a Pufi pékségbe mentem, a Szabó pékségben a délelőtti nyitvatartás miatt egyszer sem voltam :(

Oszkárság · http://oszkarsag.blog.hu 2008.11.30. 18:34:10

@milena: Almádiban nem vehetsz, de ha a betűket átrendezed: Álmaidban még igen. Sajnos nem 5 perce zárt be. Rákerestem a neten, de csak a saját irományom jön elő. Ez most hülyén hangzik, de Washingtonban egy Madelaine nevű kávézóban ettem egy szeletet, és az is OLYAN volt. Lehet, hogy Szabó pék elment Ááááámerikába, és titokban már baker Taylor. Majd megkóstolom az Augustban is azt a szépséget, csak ritkán járok arra. Hülye voltam, hogy nem vásároltam fel a készletet (=1db-ot).

milena 2008.11.30. 21:13:48

Tetszett ez a betűátrendezés :)

Sajnálom a Szabó pékséget, meg a kuglófot is... Majd írd meg, milyen volt az Auguszt-féle!

Volt még Almádiban a Kóla cukrászda, annak is annyi. Meg a mozinak is. Meg a Panoráma diszkónak is. (Igaz, már kinőttem a diszkóbajárásról, de tizenéves koromban sokat pörögtem ott a barátnőkkel.) Nagyon nem örülök neki, hogy a kisebb településeken meg a külvárosokban lévő jó helyek majdnem mind bezárnak, de hát úgy látszik, egyre kevesebb embernek van rájuk igénye...

Mika 2009.02.18. 22:16:14

sziasztok, én csak most linkeltem ide a tardai történetek blogról, viszont almádiban lakom és tetszettek a meglátásaitok, csupa jó helyet említettetek ahová én is jártam. szerencsére oszinak nincs igaza a szabó-pékkel kapcsolatban, mert még mindig sütnek. igaz, továbbra is elfogy korán reggel, ezért én is csak agyengébb minőséghez jutok hozzá.
volt még egy jó dolog almádiban, a méjvíz, talán ismeri aki már járt ott. na, az most újra megnyílt a régi tulajjal...

Oszkárság

Nem művésznév, nem rajzfilmnév. Azon kevés dolgok egyike az életemben, ami nem vicc. A titkos szuperhős nevem Mr. O, a blogjaimban nosferato néven publikálok, a barátaim pedig Oszinak szólítanak. A nevem Horváth Oszkár. Néha felhúzom magam.

onkenyes-201504.jpg

oszkarsag-2015-in.jpg

Friss topikok

Feliratkozás

Egyéb címkék



süti beállítások módosítása